بررسی مدل BCG :


 تحلیل بر اساس مدل   (BCG (Boston consulting group    :

بر اساس این مدل محصولات را به 4  گروه تقسیم می نماییم : 

1- محلی که رشد و سهم بازار کمی داریم .(Dog)  . این محصولات می بایست حذف گردند .

نظر شخصی : اگر بتوان این محصولات را قبل از حذف بررسی نموده و با تغییراتی تبدیل به گاو شیرده نمود .

2- محلی که رشد بازار کم ولی سهم بازار مناسبی داریم (Milk Cow) . این محصولات فقط برای گذران امور جاری سازمان مناسب می باشند و در دراز مدت دچار اشکال می گردند و با بی توجهی قابلیت تبدیل شدن به سگ را دارند .

3- محلی که رشد بازار سریع و سهم بازار کمی داریم (Butterfly) .در این محصولات می بایست سرمایه گذاری هوشمندانه انجام داده و برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم و در این محصولات می بایست منتظر فرصت باشیم .

4- بازار رشد خوبی دارد و سهم خوبی از بازار داریم (Star).این محصولات را باید حفظ و گسترش داد .

یکی از بهترین استراتژی ها که در این مدل مورد استفاده قرار می گیرد : می بایست تلاش کنیم محوصلاتی را که در  منطقه Butterfly  هستند را به Star  تبدیل نماییم و حتی المقدور نگذاریم محصولات گاو شیرده  و butterfly مان به سگ تبدیل شوند .

در مورد محصولات شرکت : 

1- محصولاتی که مربوط به تولید قطعات نیسان می باشند در گروه سگ قرار می گیرند .

2- محصولات رله ای در گروه گاو شیرده قرار می گیرند .

3- محصولاتی که قرارداد بازیابی داریم در گروه پروانه قراردارند .

4- محصولات مربوط به گروه دسته سیم ها در گروه ستاره قرار دارند .