ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
تحلیل بر اساس مدل (BCG (Boston consulting group :
بر اساس این مدل محصولات را به 4 گروه تقسیم می نماییم :
1- محلی که رشد و سهم بازار کمی داریم .(Dog) . این محصولات می بایست حذف گردند .
نظر شخصی : اگر بتوان این محصولات را قبل از حذف بررسی نموده و با تغییراتی تبدیل به گاو شیرده نمود .
2- محلی که رشد بازار کم ولی سهم بازار مناسبی داریم (Milk Cow) . این محصولات فقط برای گذران امور جاری سازمان مناسب می باشند و در دراز مدت دچار اشکال می گردند و با بی توجهی قابلیت تبدیل شدن به سگ را دارند .
3- محلی که رشد بازار سریع و سهم بازار کمی داریم (Butterfly) .در این محصولات می بایست سرمایه گذاری هوشمندانه انجام داده و برنامه ریزی بلند مدت داشته باشیم و در این محصولات می بایست منتظر فرصت باشیم .
4- بازار رشد خوبی دارد و سهم خوبی از بازار داریم (Star).این محصولات را باید حفظ و گسترش داد .
یکی از بهترین استراتژی ها که در این مدل مورد استفاده قرار می گیرد : می بایست تلاش کنیم محوصلاتی را که در منطقه Butterfly هستند را به Star تبدیل نماییم و حتی المقدور نگذاریم محصولات گاو شیرده و butterfly مان به سگ تبدیل شوند .
در مورد محصولات شرکت :
1- محصولاتی که مربوط به تولید قطعات نیسان می باشند در گروه سگ قرار می گیرند .
2- محصولات رله ای در گروه گاو شیرده قرار می گیرند .
3- محصولاتی که قرارداد بازیابی داریم در گروه پروانه قراردارند .
4- محصولات مربوط به گروه دسته سیم ها در گروه ستاره قرار دارند .