تبلیغات :
هرگونه ارائه و پیشبرد غیر شخصی ایده ، کالا یا خدمات توسط یک تبلیغ کننده است که انجام آن مستلزم پرداخت هزینه است .
تهیه یک برنامه تبلیغاتی مستلزم یک فرایند 5 مرحله است که شامل 5M می شود :
1- Mission یا رسالت :
می بایست اهداف تبلیغاتی تعیین گردد .می بایست روشن شود که هدف از تبلیغات ایجاد آگاهی ، ترغیب و یا تقویت کردن است .
2- Money یا پول تبلیغات :
می بایست بودجه ای را جهت تبلیغات اختصاص داد ، بودجه ای که مرحله ای از عمر کالا را در آن قرار دارد ، سهم بازار و پایگاه مصرف کننده ، رقابت و شلوغی در بازار ، فراوانی تبلیغات و جانشین پذیری کالا را هم مد نظر قرار می دهد .
3- Message یا پیام تبلیغات :
چگونگی انتخاب پیام را تعیین نمود ، پیام های مختلف را از نظر مطلوبیت ، منحصر به فرد . باور کردنی بودن ارزیابی نمود و مناسبترین سبک ، مایه ، عبارتبندی با کلمات و قالب را به اجرا در آورد به گونه ای که در آن ملاحظات اجتماعی هم رعایت گردد .
4- Media یا رسانه :
می بایست درباره رسانه مورد استفاده تصمیم گرفت .این تصمیم مستلزم انتخاب دسترسی مطلوب ، فراوانی و اثر بخشی تبلیغ است و آن گاه انتخاب رسانه ای که نتایج مطلوب و ایده آل را از نظر تیراژ ، جمعیت ، جمعیت موثر از نظر مواجه شدن با آگهی تبلیغاتی با بار آورد .
5- Measurement یا ارزیابی :
می بایست اقداماتی در جهت ارزیابی اثرات ارتباطی و اثرات فروش تبلیغ انجام گیرد .
برنامه ریزی تبلیغات همیشه در 3 حوزه حرف می زند :
1- Strategy
2- Creative
3- Do
Strategy استراتژی ها تبلیغات :
استراتژی ها تبلیغات بر دو نوع می باشند :
1- AIDA : َAttention Interest Desire Action
در این نوع تبلیغات براساس جلب توجه ، ایجاد علاقه مندی ، ایحاد نیاز و ترغیب مشتری به خرید عمل می شود .تبلیغات در این استراتژی مدل آبشاری است و بمباران تبلیغاتی صورت می گیرد .استفاده از هر ابزاری مجاز است و غلو زیاد است . توجه در این نوع تبلیغات به ATL است .این نوع تبلیغات خلاقیت گرا است .در این نوع استراتژی برای همه تبلیغات می گردد و همه در معرض دیدن تبلیغات قرار می گیرند .
2- DAGMAR : Defined Advertising Goals for Achieving Measurable Advertising Result
این استراتژی مدل دقیقی است و مبنای کار بر اساس اهداف تبلیغاتی از پیش تعیین شده برای دستیابی به نتایج قابل اندازه گیری شده است .تمرکز ویژه بر رقبا و بهترین تجربه آنان و مدل های قابل اطمینان و ایده های تبلیغاتی قابل اطمینان دارد .توجه این استراتژی بر BTL است
در این نوع استراتژی بودجه تبلیغات بر اساس (ABR ( Advertising By Result تعیین می گردد
Creative :
2 مدل وجود دارد :
1- Tease :
پیام به تدریج به مخاطب داده می شود .
2- Lean :
پیام به صورت ناگهانی به مشتری داده می شود .
DO :
در این حوزه چند مورد مهم هستند :
1- Form :
از چه غالب خاصی استفاده کنیم مثلا تصویری ، ویدئویی ، صوتی .و ...
2- Context :
در جه بستری انجام شود مثلا دیحیتال ، محیطی و ....
3-Execution :
چگونه اجرا شود ، چه کسی اجرا کند و برای اجرا چه Action Plan دارد .