Marketing plan یک برنامه جامع است که درباره یک برند ، رقبا ، محصول ، مشتریان و .... صحبت می نماید .این برنامه بر 7 پایه استوار است. برای نوشتن Marketing plan می بایست به نکات ذیل توجه داشت :
1- حتما Business Plan را مطالعه نماییم .
2- علم استراتژی را بدانیم و از استراتژی های سازمان اطلاع حاصل نماییم .
3-تحقیق درست و دقیق از بازار داشته باشیم .
4-دانش Marketing , Branding , Advertising را بدانیم .
حال به تفضیل به شرح 7 پایه Marketing Plan می پردازیم :
1- Executive Summery خلاصه مدیریتی :
این خلاصه مدیریتی بسیار مهم و انتدای راه برای رسیدن به مقصود است .این خلاصه می بایست مشخصات ذیل را داشته باشد :
- حداکثر در یک صفحه تنظیم گردد .
- تاکید برروی مسائل و راه کارها داشته باشیم (حداکثر در یک یا دو پاراگراف ) .مشخص نماییم که در انتها به چه خواهیم رسید .
- از جملات کوتاه و تاثیر گذار استفاده نماییم .
-باور و دیدی را که داریم در قالب کلمات خوب بیان نماییم .استفاده از عنصر روغن داغ مجاز است .
- از ادبیات بازاریابی در نوشتن متن استفاده نماییم .این متن می بایست روان و قابل فهم باشد .(نه خیلی رسمی و نه خیلی غیر رسمی )
-یادمان باشد که چارت و نمودار مخصوص گزارش تحلیل های انجام شده است و نه برنامه ها ، بنابراین هرگز از چارت استفاده ننماییم .
این نکته نشان از حرفه ای بودن گزارش مدیریتی است که در ابتدا 1 صفحه مخصوص تعاریف اصطلاحات اختصاص دهیم و سپس در گزارش خود از آن اصطلاحات استفاده نماییم .
2- Marketing Situation :
در این مرحله می بایست به بازارهایی بپردازیم که در آن بازاریابی انجام می دهیم .برای تحلیل حتما می بایست گذشته ، حال و آینده را در نظر داشته باشیم .
بعد از تحلیل گذشته ، حال و آینده موارد فوق می بایست به قسمت 3 رفته و SWOT را بررسی و تحلیل نماییم
3- SWOT :
در این مرحله لازم است 2 فعالیت انجام گردد :
a- تحلیل SWOT :
- بهتر است از نظرات همکاران مان در این بخش بهره ببریم .
- جلسات طوفان ذهنی برگزار نماییم تا بهترین نظرات را کسب کنیم .
b- تحلیل بازار های دیگر :
از تحلیل بازارهای دیگر می توانیم به عنوان پشتیبان تحلیل نتایج SWOT خود استفاده نماییم.
4- Objective and Issues :
در این مرحله می بایست به موارد ذیل توجه نموده و شناخت درستی نسبت به آنها پیدا نماییم :
- محصول خودرا بشناسیم ، بدانیم چه می فروشیم و نقاط قوت و ضعف خود با رقبایمان مقایسه نماییم .
-بازار هدف را معین کرده و بدانیم آنها چه کسانی هستند و چه کاری انجام می دهند و به چه علتی محصول ما را می خرند .
-جایگاه خودرا در بازار تعیین نماییم .آمیخته بازاریابی خود را مشخص و مهندسی نماییم و معین نماییم که چکونه می خواهیم به بازار خدمت ارائه دهیم .
-شرکای خود را دربازاز بشناسیم ( کارکنان ، صاحبان سهام ، شبکه های توزیع و کلیه ذینفعان مرتبط با ما ) .تعیین نماییم که چه می کنند و چرایی همکاری آنها را با خود بشناسیم .
-استراتژی های خود را معیین نموده و مشخص کنیم که به کجا و چگونه می خواهیم حمله نماییم .این موضوع با استفاده از نتایج Market Research تبیین می شود .دلیل حمله ما چه می باشد و آیا دارای برنامه جایگزین هستیم و در صورت ضد حمله رقبا چه برنامه داریم و برنامه های دفاعیی تبیین شده چه می باشند .
- برآورد یک نتیجه و ارائه یک تصویر قابل درک از اینکه چه چیزهایی به دست می آوریم و چه چیزهایی ازدست می دهیم به تیم خود .
5- Action Program :
در این مرحله می بایست موارد ذیل را شناخته و مشخص نماییم :
- جدول زمانبندی مان را مشخص نموده و کاملا شفاف باشد که زمان شروع و پایان و اینکه این برنامه یا پروژه چقدر طول می کشد و در چه نقاطی با برنامه خود فاصله داریم را تعیین نماییم.
-می بایست منابع و توانمدی هایی را که برای اجرای برنامه نیاز داریم را معین نموده و مشخص نماییم که چه داریم و به چه منابع و توانمندی هایی نیاز داریم و چه کارهایی باید انجام پذیرد .
- نقش ها و مسئولیت ها را تعیین کنیم و مشخص نماییم که هر کس چه کاری را ، چگونه و در کجا باید انجام دهد و نتیایجی که انتظار می رود ، چه خواهد بود .
-معیارهای موفقیت می بایست مشخص گردد و اینکه چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم و همچنین تعهدات ، انحصارها ومحدودیت ها را تعیین نماییم .
- به عنوان یک پروژه به این برنامه نگاه کنیم و از یک نرم افزار خوب استفاده نماییم و در این قسمت حتما KPI , CSF را مشخص کنیم و تعیین نماییم که مدیریت ، نظارت ، اجرا و کنترل با چه کسی خواهد بود .
- چرخه PDCA را فراموش نکنیم .
6- BUDGET PLAN :
یادمان باشد که در این قسمت منابع مالی ( پول ) مهمترین نقش را دارند .بهترین برنامه های دنیا بدون پول فقط یک ورق کاعذ هستند .
- چه مقدار پ.ل نیاز داریم
- این پول چگونه هزینه می شود
-این پول چرا باید هزینه شود .
یادمان باشد که یا به اندازه پولمان برنامه ریزی کنیم یا برای برنامه مان پول تهیه کنیم .همیشه تحلیل هزینه - منفعت را انجام دهیم .
7- CONTROLS :
فراموش نکنیم که چیزی را که اندازه نگیریم نمی توانیم مدیریت کنیم .
-زمان پایش ها چگونه باید باشد
-نقاط عطف در پایش ها تعیین گردد .
-از چه کسی باید سوال شود و مسئولیت پاسخگویی با چه کسی می باشد .
-هر آنچه را در پروژه اتفاق می افتد را مکتوب نماییم .
به این موارد که شامل موفقیت ها و شکست ها در پروژه ها می باشند Lesson learned می گویند از این موارد باید برای برنامه های بعدی درس گرفت .