DEVELOP MARKETING PLAN

  Marketing    plan  یک برنامه جامع است که درباره یک برند ، رقبا ، محصول ، مشتریان و .... صحبت می نماید .این برنامه بر 7 پایه استوار است. برای نوشتن Marketing  plan   می بایست به نکات ذیل توجه داشت :

1- حتما  Business Plan  را مطالعه نماییم .

2- علم استراتژی را بدانیم و از استراتژی های سازمان اطلاع حاصل نماییم .

3-تحقیق درست و دقیق از بازار داشته باشیم .

4-دانش Marketing , Branding , Advertising  را بدانیم .


حال به تفضیل به شرح 7 پایه Marketing Plan  می پردازیم : 




1- Executive Summery خلاصه مدیریتی : 

این خلاصه مدیریتی بسیار مهم و انتدای راه برای رسیدن به مقصود است .این خلاصه می بایست مشخصات ذیل را داشته باشد :

- حداکثر در یک صفحه تنظیم گردد .

- تاکید برروی مسائل و راه کارها داشته باشیم (حداکثر در یک یا دو پاراگراف ) .مشخص نماییم که در انتها به چه خواهیم رسید .

- از جملات کوتاه و تاثیر گذار استفاده نماییم .

-باور و دیدی را که داریم در قالب کلمات خوب بیان نماییم .استفاده از عنصر روغن داغ مجاز است .

- از ادبیات بازاریابی در نوشتن متن استفاده نماییم .این متن می بایست روان و قابل فهم باشد .(نه خیلی رسمی و نه خیلی غیر رسمی ) 

-یادمان باشد که چارت و نمودار مخصوص گزارش تحلیل های انجام شده است و نه برنامه ها ، بنابراین هرگز از چارت استفاده ننماییم .

این نکته نشان از حرفه ای بودن گزارش مدیریتی است که در ابتدا 1 صفحه مخصوص تعاریف  اصطلاحات اختصاص دهیم   و سپس در گزارش خود از آن اصطلاحات استفاده نماییم .


2- Marketing Situation : 

در این مرحله می بایست به بازارهایی بپردازیم که در آن بازاریابی انجام می دهیم .برای تحلیل حتما می بایست گذشته ، حال و آینده را در نظر داشته باشیم .



بعد از تحلیل گذشته ، حال و آینده موارد فوق می بایست   به قسمت 3 رفته و  SWOT  را بررسی و تحلیل نماییم 

 

3- SWOT : 

در این مرحله لازم است 2 فعالیت انجام گردد : 


a- تحلیل SWOT : 

 - بهتر است از نظرات همکاران مان در این بخش بهره ببریم .

- جلسات طوفان ذهنی برگزار نماییم تا بهترین نظرات را کسب کنیم .


b- تحلیل بازار های دیگر : 

از تحلیل بازارهای دیگر می توانیم به عنوان پشتیبان تحلیل نتایج SWOT   خود استفاده نماییم.


4- Objective and Issues : 

در این مرحله می بایست به موارد ذیل توجه نموده و شناخت درستی نسبت به آنها پیدا نماییم : 

- محصول خودرا بشناسیم ، بدانیم چه می فروشیم و   نقاط قوت و ضعف خود با رقبایمان مقایسه نماییم .

-بازار هدف را معین کرده و بدانیم آنها چه کسانی هستند و چه کاری انجام می دهند و به چه علتی محصول ما را می خرند .

-جایگاه خودرا در بازار تعیین نماییم .آمیخته بازاریابی خود را مشخص و مهندسی نماییم و معین نماییم که چکونه می خواهیم به بازار خدمت ارائه دهیم .

-شرکای خود را دربازاز بشناسیم ( کارکنان ، صاحبان سهام ، شبکه های توزیع و کلیه ذینفعان مرتبط با ما ) .تعیین نماییم که چه می کنند و چرایی همکاری آنها را با خود بشناسیم .

-استراتژی های خود را معیین نموده و مشخص کنیم که به کجا و چگونه می خواهیم حمله نماییم .این موضوع با استفاده از نتایج Market Research  تبیین می شود .دلیل حمله ما چه می باشد و آیا دارای برنامه جایگزین هستیم و در صورت ضد حمله رقبا چه برنامه داریم و برنامه های دفاعیی تبیین شده چه می باشند .

- برآورد یک نتیجه و ارائه یک تصویر قابل درک از اینکه چه چیزهایی به دست می آوریم و چه چیزهایی ازدست می دهیم  به تیم خود .


5- Action Program : 

در این مرحله می بایست موارد ذیل را شناخته و مشخص نماییم : 

- جدول زمانبندی مان را مشخص نموده و کاملا شفاف باشد که زمان شروع و پایان و اینکه  این برنامه یا پروژه چقدر طول می کشد و در چه نقاطی  با برنامه خود فاصله داریم را تعیین نماییم.

-می بایست منابع و توانمدی هایی را که برای اجرای برنامه نیاز داریم را معین نموده و مشخص نماییم که چه داریم و به چه منابع و توانمندی هایی نیاز داریم و چه کارهایی باید انجام پذیرد .

- نقش ها و مسئولیت ها را تعیین کنیم و مشخص نماییم که هر کس چه کاری را ، چگونه و در کجا باید انجام دهد و نتیایجی که انتظار می رود ، چه خواهد بود .

-معیارهای موفقیت می بایست مشخص گردد و اینکه چه کارهایی را باید انجام دهیم و چه کارهایی را نباید انجام دهیم و همچنین تعهدات ، انحصارها ومحدودیت ها را تعیین نماییم .

- به عنوان یک پروژه به این برنامه نگاه کنیم و از یک نرم افزار خوب استفاده نماییم و در این قسمت حتما KPI , CSF  را مشخص کنیم و تعیین نماییم که مدیریت ، نظارت ، اجرا و کنترل با چه کسی خواهد بود .

- چرخه PDCA را فراموش نکنیم .


6- BUDGET PLAN : 

یادمان باشد که در این قسمت منابع مالی ( پول ) مهمترین نقش را دارند .بهترین برنامه های دنیا بدون پول فقط یک ورق کاعذ هستند .

- چه مقدار پ.ل نیاز داریم 

- این پول چگونه هزینه می شود 

-این پول چرا باید هزینه شود .

یادمان باشد که یا به اندازه پولمان برنامه ریزی کنیم یا برای برنامه مان پول تهیه کنیم .همیشه تحلیل هزینه - منفعت را انجام دهیم .


7- CONTROLS : 

فراموش نکنیم که چیزی را که اندازه نگیریم نمی توانیم مدیریت کنیم .

-زمان پایش ها چگونه باید باشد 

-نقاط عطف در پایش ها تعیین گردد .

-از چه کسی باید سوال شود و مسئولیت پاسخگویی با چه کسی می باشد .

-هر آنچه را در پروژه اتفاق می افتد را مکتوب نماییم .

به این موارد که شامل موفقیت ها و شکست ها در پروژه ها می باشند Lesson learned  می گویند از این موارد باید برای برنامه های بعدی درس گرفت .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.