-
Pricing
جمعه 29 آبان 1394 10:05
از دیر باز قیمت ، عامل اصلی موثر بر انتخاب خریدار به شمار می آمد و این امر هنوز هم در گشور های فقیر ، میان گروه های کم درآمد و درمورد بعضی از کالاهای خاص مصداق دارد .اگر چه در ده های اخیر عوامل غیر قیمتی در رفتار خریدار اهمیت بیشتری پیدا کرده اند ، با این وجود قیمت همچنان به عنوان یکی از مهم ترین ارکان تعیین کننده سهم...
-
برنامه ریزی تبلیغات و استراتژی های تبلیغات
پنجشنبه 21 آبان 1394 11:07
تبلیغات : هرگونه ارائه و پیشبرد غیر شخصی ایده ، کالا یا خدمات توسط یک تبلیغ کننده است که انجام آن مستلزم پرداخت هزینه است . تهیه یک برنامه تبلیغاتی مستلزم یک فرایند 5 مرحله است که شامل 5M می شود : 1- Mission یا رسالت : می بایست اهداف تبلیغاتی تعیین گردد .می بایست روشن شود که هدف از تبلیغات ایجاد آگاهی ، ترغیب و یا...
-
خرده فروشی - عمده فروشی
پنجشنبه 21 آبان 1394 11:05
خرده فروشی : شامل تمام فعالیت هایی است که صرف فروش کالا یا خدمات به طور مستقیم به مصرف کنندگان نهایی برای استفاده شخصی و غیر تجاری ایشان می شود .یک خرده فروش یا یک فروشگاه خرده فروشی به هر واحد اقتصادی اطلاق می گردد که حجم فروش او تحت تاثیر ناحیه خرده فروشی او قرار می گیرد . عمده فروشی : شامل تمام فعالیت هایی است که...
-
Service Marketing Management
پنجشنبه 21 آبان 1394 11:04
Service : عبارت است از هر عملی یا کاری که یک طرف به طرف دیگر عرضه می کند و لزوما نامحسوس باشد و به مالکیت چیزی منجر نمی شود .تولید خدمت هم ممکن است به کالای فیزیکی بستگی داشته یا نداشته باشد . در حالت کلی پنج طبقه از آنچه به بازار عرضه می شود را می توان تفکیک نمود که عبارتند از : 1- کالای محسوس محض: کالایی محسوس که...
-
Brand Architecture
چهارشنبه 13 آبان 1394 15:21
اگر سطح زمین ر ا محیط بازار در نظر بگیریم برای یک معماری ممکن است به حالات مشخص شده در شکل بر روی سطح زمین برخورد نماییم که هر کدام از این حالات تعریفی خاص دارند که به آنها می پردازیم : 1- Monolithic : تک صدایی ، همه محصولات تحت یک نام قرار می گیرند .در این مدل هزینه تبلیغات و بازاریابی پایین است ولی بدنام شدن یکی...
-
MOT
چهارشنبه 13 آبان 1394 15:20
از لحظه ای که یک برند در معرض دید مشتریان قرار می گیرد تا زمانی که در حال استفاده از آن برند هستند مراحل بسیار مهمی وجود دارند که می بایست به دقت برروی هرکدام از این مراحل کار شده تا تصویری که از یک برند در ذهن مشتریان نقش می بندد بسیار مطلوب ومشعوف کننده باشد . ZMOT : Zero moment of truth این مرحله مهمترین مرحله...
-
ارزش ویژه برند و پارادایم های پیش رو
چهارشنبه 13 آبان 1394 15:17
اقدامات یک سازمان به وجود آورنده ارزش ویژه یک برند می باشد که ان اقدامات می تواند در حوزه سازمان و یا حوزه اجتماعی باشد .به صورت کلی چند رویکرد را می توان در مورد ارزش ویژه برند قائل شد : TBBE : Trader base brand equity در این حوزه ارزش ویژه برند در نزد واسطه هایی است که برای برند وجود دارند به معنای دیگر واسطه ها این...
-
DEVELOP MARKETING PLAN
یکشنبه 3 آبان 1394 14:55
Marketing plan یک برنامه جامع است که درباره یک برند ، رقبا ، محصول ، مشتریان و .... صحبت می نماید .این برنامه بر 7 پایه استوار است. برای نوشتن Marketing plan می بایست به نکات ذیل توجه داشت : 1- حتما Business Plan را مطالعه نماییم . 2- علم استراتژی را بدانیم و از استراتژی های سازمان اطلاع حاصل نماییم . 3-تحقیق درست و...
-
مدل سیبل استراتژی :
سهشنبه 28 مهر 1394 17:36
1- Aim : مهمترین هدف سازمان است که از Vision سازمان نشات گرفته است .سازمان کلیه اقدامات و منابع فعلی و آتی خود را در راستای رسیدن به آن هدف قرار می دهد . 2- End : کمی شده یک Aim است . 3-Goal : اهداف تحاری هستند که سازمان در یک دوره مشخص زمانی دنبالشان است .در این قسمت به این سوالات در 3 حوزه باید جواب داد...
-
مدل الماس استراتژی Strategy Diamond :
سهشنبه 28 مهر 1394 17:29
وقتی می خواهیم یک استراتژی تدوین نماییم می بایست 5 حوزه را تحلیل نماییم که عبارتند از : 1- Arenas : حوزه هایی که قرار است استراتژی در مورد آن صحبت کند . این حوزه ها را می بایست تدوین نماییم SWOT, ife/efe , PESTLE, 5 force 2- Vehicles : از چه ابزارهایی باید استفاده نماییم تا استراتژی ها اجرایی شوند . 3- Differentiators...
-
استراتژی های تهاجمی و تدافعی
سهشنبه 28 مهر 1394 17:26
استراتژی های تهاجمی و تدافعی در راستای به دست آوردن جایگاه و یا جایگاه سازی و یا حفظ جایگاه می باشند .در این زمان یک طرف حمله کننده است و طرف دیگر دفاع کننده .هر دوطرف منابع و توانایی هایی دارند که در کمیت و کیفیت متفاوتند .هر دو طرف در پی ایجاد تصویری در ذهن مشتر ی هستند .ذکر این نکته ضروریست که همیشه شرکت ها برای...
-
انواع شرکت ها بر اساس استراتژی های بازاریابی
سهشنبه 28 مهر 1394 17:16
یادآوری : همانطور که پیشتر بیان شد استراتژی های بازاریابی به سه گروه 1- استراتژی رهبر قیمت 2- استراتژی تمرکز 3- استراتژی تمایز تقسیم می گردند و اهداف این استراتژی ها عبارتند از 1- جایگاه سازی 2- کسب سهم بازار 3- حفظ سهم بازار بر اساس این اهداف ، سازمان ها به 4 گروه تقسیم می شوند 1- Market Leader : این شرکت ها بازار را...
-
استراتژی های بازاریابی
چهارشنبه 22 مهر 1394 17:05
استراتژی های بازاریابی می بایست با استفاده از ابزار های بازاریابی یک وسیله ، مفهوم و یا روشی را به یک تجربه برای مشتریان تبدیل نماید و نیز یک چارچوبی است برای توسعه Marketing Plans اهداف استراتژی های بازاریابی عبارتند از : 1- جایگاه سازی 2- کسب سهم از بازار 3- حفظ سهم بازار در جایگاه سازی به این 2 مفهوم توجه ویژه...
-
نحوه ورود به بازار یک محصول
چهارشنبه 22 مهر 1394 16:29
برای ورود یک محصول ( خدمات یا برند ) به بازار باید به نکات زیر توجه داشت : 1- این کار یک فرایند است بنابراین نمی بایست برای هر محصولی به یک شکل عمل نماییم و ممکن است الزامات ورود یک محصول به بازار با محصولی دیگر متفاوت و یا یکی باشد . 2- این کار فرایندی مبتنی بر زمان است و می بایست در یک پروسه زمانی انجام پذیرد و به...
-
ادامه تجاری سازی
چهارشنبه 22 مهر 1394 14:20
5- توسعه محصول Product development : 4 مدل برای این قسمت وجود دارند که به شرح هر کدام می پردازم : 1- OEM : در این مدل ما برای توسعه یا ایجاد محصول خود از طرح ، قالب ، تکنولوژی و یا زیر ساختهای یک شرکت دیگر استفاده می نماییم .در این مدل ما برند خودمان را داریم ولی تعهد رعایت کیفیت را در قبال شرکت اصلی می باست رعایت...
-
هشت گام توسعه محصول
شنبه 11 مهر 1394 20:26
یک فکر از زمان به وجود آمدن تا تجاری شدن می بایست 8 گام را طی نماید که عبارتند از : 1-Idea Generation 2-Product Screening 3-Concept Testing 4-Business Analysis 5-Product Development 6-Test Marketing 7-Reviews & Revise 8-Commercialization هر کدام از مراحل هشت گانه را جداگانه مورد بررسی و تحلیل دقیق قرار می دهیم تا...
-
داده های بازاریابی
چهارشنبه 8 مهر 1394 11:02
داده های بازاریابی به 2 گروه تقسیم می شوند : 1- داده های کیفی (Qualitative) : تفسیر و شرح حال را توصیف می نمایند 2- داده های کمی (Quantitative) : آمار و ارقام هستند . هرم شکل گیری داده ها و مراحل رشد داده از مرحله خبر تا مرحله تولید خرد همانند شکل زیر می باشد : 1- Data : هرگونه خبر ، اطلاع ، آگاهی و یا هرگونه پدیده ای...
-
Brand
چهارشنبه 8 مهر 1394 11:01
یک فکر از زمان به وجود آمدن تا تبدیل شدن به یک محصول قابل ارائه به بازار می بایست مراحل ذیل را بر اساس تعریف " نائومی کلایم " طی نماید : 1- ایده پردازی برند 2- مصور سازی برند 3- قضاوت برند 4- برنامه سازی برند 5-Touch point ( ,واژه مناسب فارسی نیافتم ) 6- تست برند 7- ارائه به بازار برند (تجاری سازی ) برای...
-
مارتیس Shell
یکشنبه 5 مهر 1394 23:37
بررسی مارتیس مدل Shell در کسب و کار : در این ماتریس محور افقی میزان سود آوری کسب و کار را مورد توجه قرار داده و در محور عمودی مزایای رقابتی کسب و کار مورد توجه است . 1-سود آوری غیر جذاب ، مزیت رقابتی قوی :( Cash generator) این بازارها برای ما درآمد ثابت دارند . 2-سودآوری غیر جذاب ، مزیت رقابتی متوسط :( Gradual...
-
ماتریس GE و استفاده آن در منابع انسانی
یکشنبه 5 مهر 1394 19:49
از ماتریس GE می توان علاوه بر آنالیز بازار ، در منابع انسانی و تحلیل عملکرد کارکنان سازمان استفاده نمود . در محور افقی این ماتریس مهارت و شایستگی نیرو کار مورد توجه است و در محور عمودی اهمیت رده شغلی مورد توجه است . استراتژی های مورد استفاده مدل GE در منابع انسانی : 1- مهارت کم ، رده شغلی کم اهمیت (عملکرد ضعیف ) : این...
-
ماتریس GE و استفاده آن در بازاریابی
یکشنبه 5 مهر 1394 19:12
آنالیز بر اساس ماتریس GE در این ماتریس در محور افقی مزایای نسبی و توان رقابتی مورد توجه است و در محور عمودی میزان جذابیت بازار قرار دارد . 1- جدابیت بازار کم ، توان رقابتی کم : این بازارها می بایست حذف گردند . 2- جذابیت متوسط ، توان رقابتی کم : این بازارها را می بایست حذف تدریجی نمود . 3- جذابیت زیاد ، توان رفقابتی کم...
-
ماتریس Market-Product
یکشنبه 5 مهر 1394 17:44
تعیین استراتژی بر اساس ماتریس بازار - محصول در محور افقی این ماتریس محصول و در محور عمودی بازار مورد توجه قرار گرفته است . 1- Market penetration استراتژی رسوخ در بازار : این استراتژی تا جایی ادامه دارد که وارد رقابت حاد با رقبا نشویم .در این استراتژی می بایست مقدار Sales Opportunity به صورت واقعی و به دور از توهم...
-
بررسی مدل BCG :
دوشنبه 2 شهریور 1394 09:18
تحلیل بر اساس مدل (BCG (Boston consulting group : بر اساس این مدل محصولات را به 4 گروه تقسیم می نماییم : 1- محلی که رشد و سهم بازار کمی داریم .(Dog) . این محصولات می بایست حذف گردند . نظر شخصی : اگر بتوان این محصولات را قبل از حذف بررسی نموده و با تغییراتی تبدیل به گاو شیرده نمود . 2- محلی که رشد بازار کم ولی سهم...
-
نظام قیمت گذاری
دوشنبه 26 مرداد 1394 12:01
همانطور که می دانیم عوامل موثر بر قیمت گذاری به 5 گروه تقسیم می شوند که عبارتند از : 1- رقبا 2- دولت ها 3- هزینه ها 4- اعضای کانالهای توزیع 5- مشتریان با استفاده از فرمول کشسانی قیمت می توان تاثیر تغییرات قیمت ، برتغییرات فروش را محاسبه نمود . بر اساس مقدار کششی قیمت تقاضا کالاها را به کالاهای کم کشش با کشش، بی کشش و...
-
جلسه چهارم :
یکشنبه 18 مرداد 1394 20:50
فرمول های خدمات و کالا : ++ ---- ---- خدمات بدون خرید کالا ++++ ++++ ++++ خدمات تخفیف ---- ---- ---- خدمات اجاره ای شکلات های لوکس شکلات و قهوه با برند سیف نوشیدنی های کافئین دار آناتومی محصولات : - هسته اصلی محصولات 1- نوشیدنی های کافئین دار با طعم های متفاوت و متنوع در دو حالت گرم و سرد 2-شکلات و قهوه در بسته بندی...
-
جلسه سوم - پیاده سازی قیف خرید مشتری
یکشنبه 18 مرداد 1394 17:54
توضیح : با توجه به اینکه این پیاده سازی در خصوص محصولات تولیدی که به صنایع خودرو سازی ارائه می گردد ، میسر نبود ، لذا کلیه تمرین های این جلسه را در مورد برند سیف کافی (Seif Coffee) انجام می دهم . سیف کافی ارائه دهنده نوشیدنی ها کافئین دار و شکلات های لوکس با روکش طلا و نقره خواهد بود . 1- پیش آگاهی : - اطلاع رسانی...
-
جلسه دوم
یکشنبه 14 تیر 1394 23:58
همانطور که می دانیم هر کسب و کاری به جهت محقق نمودن اهداف موسسین آن کسب کار است . برای راه اندازی یک کسب و کار موفق می بایست : 1- خود و توانایی های خود را بشناسیم . 2- محیط بازار خود را بشناسیم . هر کسب وکاری با 3 مسئله مهم روبرو می باشد که عبارتند از : 1- علاقه مندی افراد به محصولات آن کسب وکار 2- قدرت خرید افراد 3-...
-
جلسه اول
سهشنبه 2 تیر 1394 12:23
قبل از آغازبه کار جهت فرایند بازاریابی ، می بایست از قیمت نهایی محصول یا خدمات کسب و کار خود به طور دقیق اطلاع داشته باشیم و بدانیم که این قیمت در بازار ایجاد انگیزه برای جذب مشتری می نماید؟ در عین اینکه ما را از سود مناسب بهره مند کند ؟ محاسبه قیمت تمام شده یکی از ارکان مهم در سازمانها می باشد ، چون بدین وسیله می...