نظام قیمت گذاری

همانطور که می دانیم عوامل موثر بر قیمت گذاری به 5 گروه تقسیم می شوند که عبارتند از :

1- رقبا   2- دولت ها   3- هزینه ها     4- اعضای کانالهای توزیع   5- مشتریان  


با استفاده از فرمول کشسانی قیمت می توان  تاثیر تغییرات قیمت ، برتغییرات فروش را محاسبه نمود .


E_{p} = \frac{Q_2-Q_1}{P_2-P_1} \cdot\frac{P_2+P_1}{Q_2+Q_1}

بر اساس مقدار کششی قیمت تقاضا کالاها را به کالاهای کم کشش با کشش، بی کشش و غیره تقسیم می کنند.


1- اگر کشش قیمتی صفر باشد گفته می شود تقاضا کاملاً بی کشش است یعنی تقاضا هیچ حساسیتی نسبت به تغییرات قیمت ندارد. 

این حالت زمانی اتفاق می افتد که در صورت معادله میزان فروش حالت دوم برابر حالت اول باشد در صورتی که قیمت حالت دوم متفاوت از حالت اول است .و این بدین معناست که تغییرات قیمت تاثیری بر میزان فروش نداشته است .


2- اگر کشش قیمتی بین صفر و منفی  یک باشد  0> کشش قیمت   > -1   در آن صورت گفته می شود تقاضا کم کشش است به این معنا که اگر یک درصدقیمت افزایش یابد تقاضا کمتر از یک درصد کاهش می یابد.


 3- اگر  کشش برابر با منفی  یک باشد گفته می شود تقاضا با کشش واحد است یعنی اگر قیمت یک درصد افزایش یابد تقاضا یک درصد کاهش می یابد.


 4- اگر کشش کوچکتر  از  منفی یک باشد گفته می شود تقاضا با کشش است یعنی اگرقیمت یک درصد افزایش یابد تقاضا بیشتر از یک درصد کاهش می یابد.


 5- اگر کشش منفی  بی نهایت باشد در آن صورت گفته می شود تقاضا کاملاً با کشش است.

این حالت زمانی اتفاق می افتد که قیمت دوم با قیمت اول برابر باشد و میزان فروش دوم از میزان فروش اول کمتر باشد .


برای حل تمرین می بایست جایگذاری اعداد را انجام دهیم و براساس بیان استاد محترم مقدار کشش قیمت را هم1-  نظر می گیریم :

براساس داده های ذیل :


10000=P1

?=P2

1000000=Q1

2000000=Q2

1-=Ed


براین اساس قیمت ثانویه برابر با 5000 خواهد شد .


سیستم قیمت گذاری در شرکت های قطعه ساز خودرو (به غیر از یک شرکت) همگی تحمیلی و براساس قیمت های درخواستی مشتری انجام می گیرد و این سازنده هست که می بایست خود را منطبق با قیمت های مشتری نماید .


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.