یک فکر از زمان به وجود آمدن تا تبدیل شدن به یک محصول قابل ارائه به بازار می بایست مراحل ذیل را بر اساس تعریف "نائومی کلایم" طی نماید :
1- ایده پردازی برند 2- مصور سازی برند 3- قضاوت برند 4- برنامه سازی برند
5-Touch point ( ,واژه مناسب فارسی نیافتم) 6- تست برند 7- ارائه به بازار برند (تجاری سازی )
برای برند سازی می بایست Brand Vision داشته باشیم .در برند سازی ، Brand Vision ، را در غالب Brand mission می دهیم .نکته مهم این است که Brand mission را می بایست ابتدا کارکنان سازمان و سپس مشتریان باور نمایند .
Brand mission به 2 قسمت تقسیم می شود :
1- MANTRA : شعار یا بیانه ای برای تحقق اهداف برند .
2- SLOGAN : مطالبی را که به مشتریان می گوییم .
برای فهم بهتر این 2 مفهموم ، بعضی از برندهای معروف را بررسی می نماییم .
1- NIKE: if they have a body , they are ------( MANTRA) Just Do it (SLOGAN)
2- SONY : we have imagines to imagine (MANTRA) Make . Believe (SLOGAN)
هربرند در طول زندگی و یا حیات خود مراحل فوق را طی می نماید :
1- Salience ( برتری جویی و برجسته سازی ) : این مرحله از طریق ارتباطات و تبلیغات در بازار به دست می آید که با Cost effective و Focus می توان به این مهم دست یافت .
2- Performance /Imagery identification : کارایی برند چیست و چه کسانی این برند را می خرند .
3- Judgment /feeling : جه قضاوتی نسبت به برند دارند و با استفاده از این برند چه حسی خواهند داشت .
4- Resonance : در این مرحله است که هر برندی از طرف مشتریان رد و یا قبول می شود .ارزیابی درست این مرحله بسیار در کسب وکار مهم است .
هر برندی با مشتریان یا افراد مورد هدف 7 رشته ارتباطی دارد :
1- Brand product
2- Brand promise
3- Brand personality
4- Brand performance
این 4 مورد را همه برند ها می بایست داشته باشند .
5- Brand people که خود به 3 دسته تقسیم می شود :آ
- Historic
- Organic
- Non Organic
6- Brand place
7- Brand popularity
,در بررسی محبوبیت و یا مورد استفاده قرار گیری برند ها ، قاعده ( 3-2-2-3) برقرار می باشد .این قاعده مبین این موضوع است که اگر برند هایی را که در مورد کالایی خاص در ذهن داریم را بنویسیم ، 3 برند اول ،برندهای مورد علاقه ما هستند ؛ 2 برند بعدی ، برند های جایگزین ما هستند ؛ 2 برند بعدی ، برندهایی هستند که ما با آنها خاطره بدی داریم و از آنها خرید نمی نماییم و در نهایت 3 برند آخری ، برندهایی هستند که در مورد آنها تازه مطلبی شنیده ایم . این نوع گروه بندی را Share mind و یا سهم ذهنی ما از برند ها می گویند .
این گروه 10 تایی از برند های را به اختصار( TOMA ( top of mind awareness نیز می گویند .