Brand

یک فکر از زمان به وجود آمدن تا تبدیل شدن به یک محصول  قابل ارائه به بازار می بایست مراحل ذیل را بر اساس تعریف "نائومی کلایم" طی نماید :


1- ایده پردازی  برند         2- مصور سازی برند       3- قضاوت برند      4- برنامه سازی برند

  5-Touch point (    ,واژه مناسب فارسی نیافتم)        6- تست برند          7- ارائه  به بازار برند (تجاری سازی )


برای برند سازی می بایست Brand Vision  داشته باشیم  .در برند سازی ، Brand Vision ، را در غالب Brand mission می دهیم .نکته مهم این است که Brand mission  را می بایست ابتدا کارکنان سازمان  و سپس مشتریان باور نمایند .

Brand mission  به 2 قسمت تقسیم می شود :

1- MANTRA : شعار یا بیانه ای برای تحقق اهداف برند .

2- SLOGAN : مطالبی را که به مشتریان می گوییم .

برای فهم بهتر این 2 مفهموم ، بعضی از برندهای معروف را بررسی می نماییم .

1- NIKE: if they have a body , they are ------( MANTRA)                                                         Just Do it  (SLOGAN)

2- SONY : we have imagines to imagine (MANTRA)                                                                    Make . Believe (SLOGAN)



  

هربرند در طول زندگی و یا حیات خود مراحل فوق  را طی می نماید :


1- Salience ( برتری  جویی و برجسته سازی ) : این مرحله از طریق ارتباطات و تبلیغات در بازار به دست می آید که با Cost effective  و  Focus  می توان به این مهم دست یافت .

2- Performance /Imagery identification :  کارایی برند چیست و چه کسانی این برند را می خرند .

3- Judgment /feeling : جه قضاوتی نسبت به برند دارند و با استفاده از این برند چه حسی خواهند داشت .

4- Resonance : در این مرحله است که هر برندی از طرف مشتریان رد و یا قبول می شود .ارزیابی درست این مرحله بسیار در کسب وکار مهم است . 


هر برندی با مشتریان یا افراد مورد هدف 7 رشته ارتباطی دارد :

1- Brand product 

2- Brand promise 

3- Brand personality 

4- Brand performance 

این 4 مورد را همه برند ها می بایست داشته باشند .

5- Brand people که خود به 3 دسته تقسیم می شود :آ

- Historic    

- Organic 

- Non Organic 

6- Brand place 

7- Brand popularity 

,در بررسی محبوبیت و یا مورد استفاده قرار گیری برند ها ، قاعده ( 3-2-2-3) برقرار می باشد .این قاعده مبین این موضوع است که اگر برند هایی را که در مورد کالایی خاص در ذهن داریم را بنویسیم  ، 3 برند اول ،برندهای مورد علاقه ما هستند ؛ 2 برند بعدی ، برند های جایگزین ما هستند ؛ 2 برند بعدی ، برندهایی هستند که ما با آنها خاطره  بدی داریم و از آنها خرید نمی نماییم و در نهایت 3 برند آخری ، برندهایی هستند که در مورد آنها تازه مطلبی شنیده ایم . این نوع گروه بندی را Share mind  و یا سهم ذهنی ما از برند ها می گویند .

این گروه 10 تایی از برند های را به اختصار( TOMA ( top of mind awareness  نیز می گویند .



نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.