ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
داده های بازاریابی به 2 گروه تقسیم می شوند :
1- داده های کیفی (Qualitative) :
تفسیر و شرح حال را توصیف می نمایند
2- داده های کمی (Quantitative) :
آمار و ارقام هستند .
هرم شکل گیری داده ها و مراحل رشد داده از مرحله خبر تا مرحله تولید خرد همانند شکل زیر می باشد :
1- Data :
هرگونه خبر ، اطلاع ، آگاهی و یا هرگونه پدیده ای که برای ما ارزش دانستن دارند .
2- Data string :
تمیز و مرتب سازی داده ها بر اساس موضوعات مطروحه
3- Information :
یک آگاهی خاص در مورد یک موضوع خاص که باعث تحریک ذهن ما می شود و حساسیت ما را بر می انگیزد .
4- Knowledge:
اطلاعات مرحله قبل مورد استفاده قرار می گیرند و تولید دانش می نمایند .
5- Wisdom :
با استفاده از دانش ، تولید خرد می نماییم ،درواقع با استفاده از دانش تصمیم گیری با خرد انجام می دهیم .
ذکر این نکته ضروریست که چون آنالیز در مرحله Knowledge است بنابراین کلیه ماتریس های مورد بررسی در گذشته در خانه Knowledge قرار می گیرند .
برای گردآوری اطلاعات از 3 روش و یا راه می توان اطلاعات را به دست آورد :
1- داده های درون سازمانی
2-اطلاعات کتابخانه ای
3- اطلاعات اکتشافی (داده های میدانی ) :
که از 2 طریق داده نامه و پرسشنامه به دست می آیند .
این نکته مهم را هیچ گاه نباید فراموش نماییم که گردآوری اطلاعات یک فرایند همیشگی و واجب برای هر سازمانی می باشد .