5- توسعه محصول Product development :
4 مدل برای این قسمت وجود دارند که به شرح هر کدام می پردازم :
1- OEM :
در این مدل ما برای توسعه یا ایجاد محصول خود از طرح ، قالب ، تکنولوژی و یا زیر ساختهای یک شرکت دیگر استفاده می نماییم .در این مدل ما برند خودمان را داریم ولی تعهد رعایت کیفیت را در قبال شرکت اصلی می باست رعایت نماییم .
مانند محصولات رله ای در قسمت تولید قطعات خودرو ( هلدینگ پویا پارت )
2- ODM :
در این مدل بخشی از زیر ساخت یا تکنولوژی و .... را منتقل نموده ولیکن طراحی اصلی مربوط به شرکت اصلی می باشد .
3- KEIRETSU :
در این مدل ما خط مونتاژ خودمان را داریم و برند نیز مربوط به مونتاژ کار است ولی قطعات را از دیگران می گیریم .در این مدل کلیه هماهنگی ها و فرایند های منجر به رسیدن محصول به دست مشتری با شرکت مونتاژ کار است .
مانند محصولات الکترونیکی و دسته سیم های تولید شده در هلدینگ
4- KASUMA :
در این مدل در کنار تمام کسب و کار هایی که داریم اقدام به خرید شرکت های تولیدی موفق در کسب و کار خودمان می نماییم که از این پس هم برای خودمان تولید نماید و هم برای دیگران .
در این مدل باید توجه داشت که ابتدا می بایست در مدل 3، کار شناسایی تولید کنندگان مرتبط با کسب و کار مان انجام گیرد و سپس به سراغ مدل 4 بیاییم .
ملاحضات مهم در توسعه محصول :
1- همیشه نمونه های اولیه و یا مفهومی از محصول جدید خودر ا تهیه نموده و در اختیار و یا معرض دید و استفاده مشتریان بازار هدف قرار دهیم .
2- فرایند بهبود مستمر را در محصولات قدیمی و جدید خود به دقت انجام دهیم و به محصولات خود به عنوان یک محصول نهایی و کامل نگاه ننماییم .
3- حتی المقدور نمونه سازی های اقتصادی انجام دهیم .
4- نمونه های اولیه به صورتی باشند که قابل استفاده برای مشتریان بازار هدف باشد .
5-از لحاظ زیبایی شناسی نمونه های اولیه در حد قابل قبول باشند .
( مانند نمونه های اولیه محصولاتی که به خودرو ساز ها ارائه می دهیم جهت تست و مونتاژ بر روی خودرو می بایست کلیه مشخصات نمونه اصلی را دارا بوده و همان عملکرد را نیز داشته باشد . )
6- بازار یابی آزمایشی TEST MARKETING :
در این مرحله با 2 مدل می توان این فرایند را به انجام رساند .
1- Nano Marketing :
در این روش می بایست بازار هدف را شناسایی و اندازه آن را تعیین نماییم .سپس به اندازه 0.03% تا حداکثر 1% بازار هدف را در قسمتی هایی از بخش بندی بازار هدف تعیین نموده و کلیه اعمال بازاریابی اعم از ورود محصول به بازار و رساندن محصول به این قسمت کوچک و ... را کاملا واقعی و با جدیدت انجام دهیم و سپس از فیدبک ها و داده هایی که به دست می آید استفاده نموده و آنها را آنالیز نماییم اگر در این آنالیزها به حداقل های مهم محصول یا برند خود رسیده باشیم به معنای انجام کاری بزرگ است .
روش Nano Marketing به دلایل زیر مقبول است :
- روشی مقرون به صرفه است .
- بازخوردهای خلاقانه ای در اختیار ما قرار می دهد .
- میزان سرمایه گذاری را کاهش می دهد .
-رقابتی یا غیر رقابتی بودن محصول را مشخص می نماید .
برای انجام این کار می توان از دوستان خود نیز استفاده نماییم و یا آژانسهایی که مختص این امور هستند نیز می توان بهره برد.
2-INTERNAL MARKETING :
در این روش از کارکنان سازمان جهت استفاده و آنالیز داده های یک محصول جدید استفاده می نماییم .برای انجام این کار یک گروه تست تعیین نموده و محصول جدید را در این گروه تست نموده و داده های این گروه را کسبو آنالیز می نماییم تا به یک مدل درست دست یابیم .
7-بازبینی و اصلاح REVIEW & REVISE:
در این مرحله می بایست از بازخورد ها استفاده نموده و محصول (خدمات یا برند ) خود را اصلاح نموده و مجددا به مرحله 6 رفته و آنقدر این کار را انجام می دهیم و برای مشکلات محصول ( خدمات یا برند ) راه حل ارائه داده و بهینه سازی انجام می دهیم تا دیگر اشکالی به چشم نیاید .شاید در این مرحله حتی کل محصول و یا استراتژی های ما برای محصول تعییر یابد و یا به این نتیجه برسیم که این محصول مناسب نمی باشد .
8- تجاری سازی COMMERCIALIZATION :
در مرحله تجاری سازی می بایست 3 حوزه را مورد توجه دقیق قرار داد :
1-Strategic :
می بایست Marketing Mix و Marketing Plan خود را مشخص نماییم ( این تعیین می بایست بر اساس فیدبکهای به دست آمده در مرحله 6 انجام پذیرد )
2- Tactical :
در این مرحله می بایست برای معرفی و ورود محصول به بازار از تکنیک های
NPI/NSI: New product/service introduction
و
NPL/NSL :New product/service Launch
استفاده نمود . حتما در هنگام NPI/NSI باید خبر رسانی درست و مناسب انجام گردد و در هنگام NPL/NSL بهتر است که همراه با یک مراسم مناسب انجام پذیرد .
3-Operational :
در این مرحله می بایست به توزیع و قیمت و چرخه عمر محصول توجه نماییم و مراقب باشیم که این 3 عامل در محصولات سازمان با هم تداخل نداشته باشند .